Het is binnen de NFB Veiligheidscommissie gebruikelijk dat er melding wordt gemaakt van een (bijna-)ongeval bij een aangesloten NFB-vereniging om hiervan te leren. Aangezien het beschreven voorval van Martin Schuitema geen NFB-aangesloten leden betrof heb ik in overleg met Martin besloten dat hij middels zijn interview met de betrokkenen het voorval via het CAT Magazine en daarna via Brandingnieuws onder de aandacht van de catamaranzeilers zal brengen.

Allereerst wil ik melden dat dit een zeer goed verslag is van deze meest recente catamaran schipbreuk die gelukkig toch nog goed afliep. Ik hoop dat veel catamaranzeilers er lering uit kunnen halen. Het is ook goed dat Martin Schuitema 12 punten op een rij heeft gezet die de basis vormen voor de veiligheidsnormen op zee.

Een onduidelijk en onderbelicht punt zijn de noodsignalen die iedere catzeiler bij zich dient te dragen. Hiermee bedoel ik de pyrotechnische noodsignalen. In punt 2 heeft Martin het over “Flares” die een helle oranje rook geven. Welnu, daar begint het misverstand omtrent de noodsignalen want flares geven geen rook maar rood vuur. De opmerking over zinloze vuurpijlen “een flits ……wie zag dat en waar” is iets te kort door de bocht. Iedereen heeft op oudejaarsavond wel van die rode lichtkogels gezien die toch zeker zo’n 40 seconden in de lucht blijven hangen. Zeker geen “flits”dus… Na een onderzoekje op dit onderwerp heb ik geprobeerd hier wat duidelijkheid in te brengen.

De twee belangrijkste producenten van pyrotechnische noodsignalen:

COMET
Vertegenwoordiging in Nederland:

Datema Delfzijl b.v.
Telefoon 059 – 66 35 252
Website: www.datema.nl

PAINS WESSEX
Vertegenwoordiging in Nederland:

Plastimo Holland b.v.
Telefoon 018 – 23 20 522
Website: www.plastimo.nl

Zij produceren beiden een groot assortiment aan pyrotechnische noodsignalen die echter niet overal goed verkrijgbaar zijn. Vanwege de wet gevaarlijke stoffen hebben veel watersportdetaillisten een probleem met de levering van deze “gevaarlijke stoffen” waardoor de levering afhankelijk wordt van de grootte van de bestelling en de afname.

In het algemeen zijn de pyrotechnische noodsignalen voor onze tak van watersport onder te verdelen in 4 groepen:

1. Rooksignalen (ook wel rookpot, rookfakkel of smoke signals genoemd). Deze zijn er in een aantal uitvoeringen waarbij de rood/oranje rooksignalen het meest effectief zijn.

Comet:
a). Rookfakkel rood, kunststof huls (Artikelnummer 9132600). Afm. 243 x 38 mm, rookduur 60 seconden

Pains Wessex:
a). Pinpoint Orange Handsmoke, kunststof huls, handige bajonet bediening (Artikelnummer 53910). Afm. 248 x 43 mm, rookduur 60 seconden

2. Vuursignalen (ook wel flares, handfakkels, lichtfakkel, handstakellichten genoemd). Ook deze zijn in verschillende typen verkrijgbaar.

Comet:
a). Handfakkel rood, kunststof huls (Artikelnummer 9162800). Afm. 175 x 28 mm, lichtsterkte 15.000 candela, lichtduur 60 seconden
b). Handfakkel rood, metalen huls (= verouderd type want roestgevoelig). (Artikelnummer 9132800). Afm. 175 x 24 mm, lichtsterkte 15.000 candela, lichtduur 60 seconden

Pains Wessex:
a). Red Handflare Mk7, kunststof huls (Artikelnummer 52800). Afm. 240 x 34 mm, lichtsterkte 15.000 candela, lichtduur 60 seconden

3. Vuurpijlen (ook wel lichtkogel of parachute rockets genoemd). Deze hebben doorgaans iets grotere afmetingen dan de voorgaande signalen en zijn meest geschikt als aandachtssignalen).

Comet:
a). Parachute rocket rood,kunststof huls, stijghoogte 300m (Art.nr. 9123100). Afm. 295 x 38 mm, lichtsterkte 30.000 candela, lichtduur 40 seconden.
b). Parachute rocket rood, kunststof huls, stijghoogte 300m (Art.nr. 9123800). Afm. 258 x 38 mm, lichtsterkte 20.000 candela, lichtduur 30 seconden.
c). Sky-Lite rood, kunststof hulsm geeft 2 rode signal sterren, stijghoogte 60m. (Art. nr. 9122800). Afm. 160 x 45 mm, lichtsterkte 10.000 candela, lichtduur 5.5 seconden.
d). 2 Ster Signaal raket rood, kunststof huls, stijghoogte 300m. (Art.nr. 9123500). Afm. 295 x 38 mm, lichtsterkte 50.000 candela, lichtduur 10 seconden.
e). Signaal raket rood, kunststof huls, stijghoogte 80m (Art.nr. 9123900). Afm. 130 x 20 mm, lichtsterkte 8.000 candela, lichtduur 8 seconden.

Pains Wessex:
a). Two star Red Rocket , kunststof huls, stijghoogte 300 m (Art. nr. 51005). Afm. 267 x 48 mm, lichtsterkte 30.000 candela, lichtduur 10 seconden.
b). Para Red Rocket Mk3, kunststof huls, stijghoogte 300 m. Afm. 267 x 48 mm, lichtsterkte 30.000 candela, lichtduur 40 seconden.

4. Combi dag en nacht signaal (nieuw!) (combinatie van rook en lichtfakkel in 1 huls, onafhankelijk van elkaar te gebruiken, dus zeer effectief).

Comet:
a). Dag en nacht signaal rood, kunststof huls (Artikelnummer 9131500). Afm. 190 x 30 mm, lichtsterkte 15.000 candela, lichtduur 20 seconden, rookduur 18 seconden.

Pains Wessex:
a). Day & Night Signal rood, kunststof huls (Artikelnummer 55960). Afm. 139 x 42.5 mm, lichtsterkte 10.000 candela, lichtduur 20 seconden, rookduur 18 seconden.

Advies:
Een advies bij de keuze is moeilijk te geven immers elke situatie is weer anders en door de complexiteit van een schipbreuk is nooit 100% garantie te geven. Bedenk wel dat rooksignalen geen effect hebben in het donker en dat omgekeerd lichtsignalen moeilijk zijn te zien bij zonnig weer op een zomerse dag.

Elke situatie is weer anders. Bij wedstrijden is de bewaking meestal goed geregeld en hoef je niet vol te hangen met al dat vuurwerk, een rookpotje is meestal al voldoende. Als je echter alleen gaat zeilen en verder uit de kust zal je je beter moeten uitrusten. Je zal dus altijd 2 soorten noodsignalen bij je moeten hebben. Daar komen de Dag & Nacht signalen het meest voor in aanmerking; deze zijn relatief goedkoop, relatief klein en dus goed op te bergen. En een extra vuurpijl kan zeker geen kwaad in dat geval.